- Jeg ønsker meg en utdanning som gjør meg attraktiv for hjemkommunen min, eller andre distriktskommuner. Jeg vil bo og jobbe i distriktet og aller helst hjemme i Rødøy, sier Kajsa Olsen Vangstad.
Ny lærerutdanning
Anne Mette Rosø har ledet arbeidet med den nye 1-10 utdanningen på Nesna.
Halvor Hilmersen
Fra høsten 2025 starter den nye lærerutdanningen «Master 1-10» på Nesna som det eneste studiestedet i landet. Utdanningen er et pilotprosjekt som departementet har godkjent, og Nord universitet skal utdanne lærere som kan undervise i flere fag i skolen enn den to-delte utdanningen som finnes i dag, det vil si 1-7 og 5-10.
– Vi fikk henvendelser fra kommuner i omlandet som ønsket seg en lærerutdanning som er tilpassa mindre skoler og skoler i distriktene. I dag har lærerne undervisningskompetanse i færre fag og det er dyrere og vanskeligere for mindre skoler å rekruttere lærere, fordi en trenger flere for å dekke alle fag forteller Anne Mette Rosø, fagleder ved Nord Universitet, campus Nesna.
Rosø fortsetter: – Vi har laget en ny samlingsbasert utdanning hvor studentene får kompetanse i flere fag, men det er fortsatt en masterutdanning som gir nødvendig fordypning i de fagene du velger. Med masterutdanning får du også tittel og lønn som lektor, slik som utdanningene i 1-7 og 5-10.
Helhetlig tverrfaglighet
I Norge har 30% av skolene færre enn 100 elever. Det pedagogiske innholdet i det nye studiet er tilpasset bredere elevgrupper og studentene lærer å arbeide mer tverrfaglig og helhetlig.
– Vi mener at det er viktig at ansatte ved mindre skoler, og for så vidt også større skoler, bør kunne vurdere ulik tilnærming til mer sammensatte elevgrupper, sier Rosø og fortsetter: – Med denne utdanningen kan du undervise i alle trinn i grunnskolen og får en bredere kompetanse i alle fag, du er godt i stand til å løse de fleste utfordringer knytta til små og mellomstore skoler, samt integrerte klasser.
Produserer fleksible lærere – til nytte for alle
Samtidig vil utdanningen gi godt grunnlag for å arbeide på byskoler da utdanningen gjør lærerne vil være svært fleksible for arbeidsgiver og kan fylle mange ulike posisjoner i en skole.
– Vi som har utvikla denne piloten har sterk tro på at vi har en løsning på rekrutteringsutfordringer som svært mange arbeidsgivere etterspør, sier Rosø. – I tillegg mener vi at med denne utdanningen så kan kommuner planlegge for å få ny kompetanse inn i skolene sine om 3-5 år og gjøre rekrutteringsgrep allerede nå.
Vil søke
Ved KVN på Nesna er det tre avgangselever som vil søke den nye utdanningen.
– Vi er jo vokst opp på bygda og stortrives med det, jeg vil gjerne bo hjemme og studere, og da passer tilbudet på Nesna 100%, sier Leah Bentzen fra Lurøy.
Lina Trelnes fra Rødøy vil bo og studere på Nesna. – Jeg vil ta utdanningen her, men også bo her på plassen. Jeg trives godt på Nesna og føler meg som en del av lokalsamfunnet, sier hun.
- Jeg er helt sikker på at vi kommer til å utdanne attraktive lærere for en rekke kommuner og arbeidsgivere, og jeg er helst sikker på at jeg og mine kollegaer kommer til å gjøre det vi kan for at studentene skal trives, smiler Rosø, som trekker fram at studentene ved Nesna møter et innovativt og kompetent fagmiljø, i et transparent og oversiktlig miljø.
– Vi har svært dyktige studenter og jeg må trekke fram at lærerstudentene i Nesna har vært blant landets mest fornøyde i mange år på rad, smiler Rosø.
Bildetekst hovedbilde: Lina Telnes, Leah Bentzen og Kajsa Olsen Vangstad er klar for å begynne på den nye mastergradsutdanningen ved Nord Universitet, studiested Nesna. Foto: Halvor Hilmersen